Lomaseudun matkailustrategiaa työstetään: Luontoluksusta Järvi-Suomen erämaahan

Julkaistu 28.9.2018
 

Vetovoimaa Pohjoiseen Keski-Suomeen -hankeen Saarijärvi-Viitasaari seudun tunnettuuskyselyn uunituoreet tulokset puhuvat puolestaan: siinä suomalaiset vastaavat haluavansa tulla seudulle ensisijaisesti matkailemaan ja tutustumaan kauniiseen järviluontoomme. Taloustutkimuksen teettämän tutkimuksen mukaan kolmannes tuhannesta suomalaisesta piti seutuamme ensisijaisesti kiinnostavana matka- ja loma-asuntokohteena keskeisellä sijainnilla Suomea.

Selkeä viesti on, että potentiaalia luontomatkailu- ja vapaa-ajan matkakohteena on, mutta tuotetarjontaa pitää vielä selkeyttää. Samaa tarinaa kertoo myös matkailutulo, joka on kokoajan ollut kasvussa. ”Meidän kannattaa toteuttaa tutkimus viiden vuoden päästä uudelleen, on mielenkiintoista nähdä miten asiat ovat tästä edenneet”, kertoo hankkeen seurantaryhmään kuuluva Kehittämisyhtiö Witaksen matkailupäällikkö Jasmine Sepponen. Niin Sepponen kuin Kehittämisyhtiö Karstulanseudussa työskentelevä hankkeen projektipäällikkö Jenni Leppilahti näkevät, että tässä olisi saumaa laajemmalle pohjoisen Keski-Suomen yhteistyölle.

Tulevaisuudessa pohjoisen tulee pitää yhtä yhä tiiviimmin. Tällä hetkellä Kivijärven, Kinnulan, Pihtiputaan ja Viitasaaren yhteismatkailumarkkinointia toteutetaan Witaksen omistaman Lomaseutu-brändin alla. Lomaseutu kokosi 20.9.2018 kunnanjohdon ja hyvän joukon matkailuyrittäjiä saman pöydän ääreen Aikon Kartanoon, Viitasaarelle käynnistämään seudun matkailustrategian suunnittelun. Tunnelma paikan päällä oli erinomaisen innostunut. Strategiatyö innoitti paikalle matkailutoimijoita myös Witas-alueen ulkopuolelta.

”Tavoitteena on tehdä käytännönläheinen ja konkreettinen suunnitelma seuraavalle viidelle vuodelle. Tarvitsemme kipeästi yhteisen suunnan, kärkisanoman ja vision siitä mihin ollaan menossa”, Sepponen kommentoi.

Strategiatyötä sparraamaan tuli kannattavan matkailun asiantuntija ja -konkari Kari Turunen Saimaa Bookingista, joka luonnehtii itseään sopankeittäjäksi. ”Starttipäivässä saatiin jo porukalla hyviä eväitä uuden strategian luomiseen tulevaisuuden matkailun pohjaksi, tästä on hyvä jatkaa lokakuun työpajoihin”, Turunen toteaa. Maaperä on tällä hetkellä hyvin otollinen, sillä yhteistä tahtotilaa ja uskoa mahdollisuuksiin on enemmän kuin aikaisemmin historian valossa.

Massamatkailukohdetta seudusta ei olla edelleenkään tekemässä vaan Lomaparatiisia, jossa saa edelleen olla rauhassa ja hiljentyä. Siinä trendit ovat puolellamme, sillä juuri hiljaisuusmatkailulle on kova kysyntä. Työpajoissa nousi esiin vahvasti luontoluksus, joka pitäisi sisällään niin retkeilyreittien ja luontopolkujen kunnostusta kuin investointeja Glamping-alueeseen eli luksustelttailuun puutelttojen, niliaittojen ja telttasaunojen muodossa sekä elämyksellistä ruokamatkailua erämaassa.

Asennemuutosta tulee tapahtua niin, että omalle työlle ja luonnolle annetaan sille kuuluva arvo, eikä laadukkaita tuotteita ja kokemuksia hinnoitella alakanttiin tai piilotella vakan alle. Tuotekehityksessä on otettava huomioon myös kestävä kehitys ja luonnon kantokyky. Tuotteet on oltava myös helposti löydettävissä ja ostettavissa. Markkinointiin vastauksen antaa pian uudistuva Lomaseudun markkinointialusta, mutta myyntikysymys on edelleen auki, vaikka neuvotteluita käydäänkin. Selvää on se, että resursseja olisi saatava lisää, että muutos voidaan saada aikaan.

Kuvia matkailustrategian starttitilaisuudesta 20.9.2018

Seuraavat matkailustrategian työpajapäivät järjestetään 25.-26.10.2018 Pihtiputaalla.


Jasmine Sepponen
Matkailupäällikkö
puh. 040 703 1205
jasmine.sepponen(at)witas.fi

 
Päivitetty 28.9.2018

VIITASAARI
Keskitie 4
44500 Viitasaari

PIHTIPUDAS
Kunnantalo
Keskustie 9
44800 Pihtipudas

KINNULA
POP Pankin alakerta
Keskustie 41
43900 Kinnula

KIVIJÄRVI
Kunnantalo
Virastotie 5
43800 Kivijärvi

YHTEYSTIEDOT
puh. 014 577 6200
info(at)witas.fi
Henkilöstön yhteystiedot

 

Lisätietoa sivuston evästekäytännöstä »